חממות טכנולוגיות הן אחד מההיבטים החשובים ביותר של פיתוח היזמות בארץ ובעולם בכלל. גם לרשות החדשנות שמור מקום של כבוד בעולם זה. השניים משתלבים מדי פעם, במסגרת מונח שלישי שחשוב לכל יזם להכיר: קול קורא. מה זה אומר? לפניכם הסבר קצר ותמציתי.
קול קורא
עולם היזמות מחייב חיבור בין גורמים שונים. מה שמכונה בשם קול קורא, הם פרסומים אשר עוסקים ביוזמה מסוג שיתוף פעולה, בין גורמים שונים. גורמי תעשייה, מחקר, אקדמיה, ממשל ועוד. אלה עשויים להיות גורמים מקומיים או ברחבי העולם. האפשרויות רבות וכך גם המטרות של שיתופי הפעולה אשר מנסים לקדם באופן כזה. לדוגמה: קול קורא להקמת חממות הייטק. תוכלו לקרוא פרטים מלאים על כך באתר הרשות לחדשנות. כפי שציינו קודם, יזמות מחייבת חיבור כזה בין גורמים מגוונים. מדוע?
- האתגר הטכנולוגי – ראשית, ישנו אתגר טכנולוגי משמעותי, פשוט במימוש היוזמה החדשה. אתגר כזה, דורש פעמים רבות ידע שאין ליזמים. כדאי לזכור, שהעלאת רעיונות טובים היא דבר קל יחסית. לממש את הדברים בפועל, הרבה יותר מסובך. כל מי שניסה להמציא דבר מה ולפתח זאת הלאה, יודע שדי מהר נתקלים באתגרים טכניים שונים ומשונים. חלקם יוצאי דופן, פשוט מעצם העובדה שמדובר על רעיון חדשני. לכן, לא תמיד קל למצוא מידע או מומחים, אשר מסייעים לפתור זאת. מה גם, שרעיונות רבים משלבים תחומי ידע שונים – כימיה, אלקטרוניקה, מכניקה וכדומה. כך ששיתופי פעולה עם מומחים מסוגים שונים, לרוב הכרחיים.
- האתגר הניהולי – בכדי לקדם יוזמות טכנולוגיות חדשות, צריך לרוב גם ליצור מהן רווחים כספיים. כלומר, להקים סביבן חברה מסחרית רווחית, שעומדת ברשות עצמה. גם זה דורש שיתוף פעולה, בין היזמים לבין מומחים מתחומים שונים, כגון פיתוח עסקי, פרסום, ניהול כספי ועוד.
מה היא חממה טכנולוגית?
למי שלא מכירים מקרוב את הנושא, נציין בקצרה כי חממה טכנולוגית היא סביבה מיוחדת, אשר נועדה לעזור ליוזמה טכנולוגית להפוך לחברה עצמאית. החממות מסייעות למיזמים טכנולוגיים אשר נמצאים בשלבי התפתחותם הראשוניים ביותר. אלה השלבים שמכונים בעולם הסטארטאפים בשם Pre-Seed ו-Seed. החממות מספקות ליזמים סיוע מקצועי וכספי מסוגים שונים. הסיוע מתייחס גם לפיתוח המוצר או השירות עצמו וגם להפיכת היוזמה לחברה רווחית. כלומר, גם להיבטים כגון תכנון אופני השיווק, אשר יידרש לשם כך בהמשך.
עוד על רשות החדשנות
רשות החדשנות הוא שם מקוצר נפוץ לסוכנות החדשנות הישראלית. מטרתה של הרשות, היא לסייע ליזמות ישראלית טכנולוגית, בין אם היא הייטק או שלא. לשם כך, הרשות מפעילה מגוון רחב של כלים ועזרים, כולל קולות קוראים, חממות טכנולוגיות, מענקים ועוד. פעילות רשות החדשנות מחולקת במבט על ל"זירות" הבאות:
- זירת ההזנק – זירה אשר מרכזת את הסיוע הראשוני ליזמים שנמצאים בתחילת דרכם.
- זירת חברות בצמיחה – לאחר מכן, מגיעים לשלב שבו היוזמה היא כבר במצב של חברה צומחת. כאן הסיוע מתמקד בייצוב פעילות החברה – אתגר לא זניח, כאשר מדובר במוצר חדש, שהוא אולי חריג ומבוסס על רעיון שלא קל לציבור לקלוט במהירות.
- זירה חברתית ציבורית – זירה אשר מקדמת חדשנות בסקטור הציבורי וגם בארגונים חברתיים.
- זירה לייצור מתקדם – זירה מיוחדת, בנישה של חדשנות בגורמי תעשייה יצרנית בארץ. למשל בעלי מפעלים שיש להם יוזמות מעניינות וחדשניות.
- זירת תשתיות טכנולוגיות – מקדמת שיתופי פעולה בין גורמי תעשייה מקומיים וגורמי אקדמיה.
- זירת המערך הבינלאומי – עוסקת בשיתופי פעולה עם גורמים מחו"ל, כגון קרנות דו-לאומיות.
לסיכום
אם אתם יזמים טכנולוגיים, מומלץ מאוד לעקוב אחר הקולות הקוראים של רשות החדשנות.