Addiction to social networks

זהו מאמר חשוב מאד שיכול לעזור לכם בסוגיה שאולי לא הייתם מודעים לה, והיא… התמכרות לרשתות חברתיות!

הידעתם? השיטוט התכוף ברשתות גורם להפרשה של הורמון הדופאמין שאחראי על תחושת התענוג. אותו ההורמון מופרש גם בעת שימוש בסמים או אפילו שימוש בסלוט מאשין, מכונות המזל בקזינו. כמויות מתונות שלו מופרשות בפעילויות 'נורמליות', הבעיה היא עם הפרשה מוגזמת של ההורמון.

אז האם אתם מכורים לרשתות החברתיות? בחנו את עצמכם!

כמה זמן אתם מקדישים ביום לרשתות חברתיות?

ראשית בואו נדבר על הזמן הכללי שאתם מקדישים לרשתות החברתיות. כמובן שיש בהן גם דברים חיוביים רבים – תקשורת עם אנשים רחוקים, התעדכנות בנושאים שונים, עבודה וסתם דרך להשתעשע. הכל מובן ומקובל. הבעיה מתחילה ברגע שנתחים משמעותיים של היום שלכם מוקדשים לפעילות הזו (וכמובן שאנחנו לא מדברים על מי שעובד בתחום, אלא רק על שעות הפנאי שלכם). קשה לשים בדיוק את האצבע, אבל אם אתם נמצאים ברשתות יותר משעתיים ביום במצטבר, כדאי שתנסו למתן את זמני הגלישה. אם אתם גולשים שלוש שעות – ייתכן שמדובר כבר בהתמכרות. לא רק שאתם מפספסים פעילויות אמיתיות, אתם גם מעמיסים על המוח שלכם גירויים שיוצרים התמכרות לעוד גירויים מאותו סוג.

התמכרות לרשתות חברתיות

האם אתם מסוגלים להתנתק מהרשתות החברתיות ליום שלם?

אם הרעיון הזה נראה לכם מופרע, או שאם אתם נהיים עצבניים במהלך שלוש שעות ללא המכשיר הנייד, אתם כנראה בבעיה. אין ברשתות החברתיות שום דבר שלא סובל דיחוי. הן מעמיסות עליכם תמיד התראות שונות ויוצרות מצב של בדיקה מתמדת מכיוונכם. עשו לכם הרגל, מתישהו בזמן הערות שלכם, התנתקו מהרשתות למשך שלוש שעות רצופות במשך כל יום.

האם אתם מרגישים במיטבכם?

נקודה נוספת למחשבה היא המצב הבריאותי והנפשי שלכם, איך אתם מרגישים? האם אתם נהיים מאד בקלות עצבניים או חסרי מנוחה? האם הוספתם משקל עודף שלא היה שם תמיד? האם אתם מרגישים חולשה? האם פרקי כפות הידיים כואבים לעיתים קרובות? אם אתם עונים בחיוב על אחת השאלות הללו ואתם גם נמצאים כמה שעות ביום ברשתות החברתיות, יכול להיות שזה הזמן להפחית, להשאיר את הטלפון בבית ולצאת לפעילות ספורטיבית בהתאם ליכולת שלכם.

 

לסיכום, הרשתות החברתיות בהחלט מאוד ממכרות. ההתמכרות אליהן יכולה להיות בעיה כמו כל התמכרות אחרת. לפני שאתם מגיעים למצב של התמכרות יש כמה דברים שאתם יכולים לעשות: ראשית, החליטו על הזמן המקסימלי בו תרצו לשהות ברשתות החברתיות. שנית, קבעו לכם אילו פעילויות ימלאו את הזמן שהתפנה. שלישית – התקינו אפליקציה שמנתרת את הזמן שלכם באותן רשתות חברתיות ודאגו לעבוד לפי הנתונים המתקבלים ממנה.